מחקר קוהורטי שפורסם ב-4 ביוני 2025 ב-JAMA Network Open מאת אנג’ליקה פבלוביץ וצוותה (Pavlovic et al.) בחן את השפעותיה הארוכות טווח של מגפת הקורונה על הכושר הגופני של בני נוער בארצות הברית, תוך התמקדות בכושר לב-ריאה (CRF) וכושר שרירי-שלדי (MSF). המחקר בדק כיצד שינויים אלה קשורים לסוגי למידה (נוכחית, מרחוק או היברידית) במהלך התקופה שבין סתיו 2019 לאביב 2023, תוך שימוש בנתונים מאסכולות שהשתתפו בתוכנית פעילות גופנית מבוססת בית ספר.
מתודולוגיה
המחקר כלל 264 בתי ספר ו-152,094 תלמידים מ-21 מדינות בארה”ב, שהשתתפו בפרויקט NFL PLAY 60 FitnessGram. הנתונים נאספו על ידי צוותי בתי הספר באמצעות תוכנת הערכת כושר (FitnessGram), שבה נרשמו תוצאות מבחני כושר לב-ריאה (כגון ריצת PACER או הליכה של קילומטר אחד) וכושר שרירי-שלדי (מבחן שכיבות סמיכה). הכושר חולק לקטגוריות: אזור הכושר הבריא (HFZ), זקוק לשיפור (NI), וסיכון בריאותי (NI-HR) עבור לב-ריאה, ול-HFZ או NI עבור שרירי-שלדי, בהתבסס על סטנדרטים מותאמים לגיל ומגדר. נעשה שימוש ברגרסיה לוגיסטית עם אפקטים מעורבים כדי להעריך את הסבירות להשגת HFZ, תוך התחשבות בגורמים כמו מין, כיתה, מעמד סוציו-אקונומי, ואזור גיאוגרפי. חלק מהבתי ספר (116) סיפקו נתונים על אופן הלמידה (נוכחית, מרחוק או היברידית), מה שאפשר לבדוק את הקשר בין למידה מרחוק להישגי כושר.
חוזקות: המחקר מבוסס על מדגם גדול ורב-גוני הכולל בתי ספר מכל אזורי ארה”ב, עם ייצוג של אוכלוסיות שונות (עירוניות, כפריות, מעמד סוציו-אקונומי נמוך וגבוה). השימוש בנתונים אובייקטיביים מתוכנת FitnessGram והתאמה לגורמים מבלבלים מוסיפים למהימנות התוצאות. בנוסף, המחקר הוא הראשון מסוגו לבחון מגמות כושר לאורך זמן לפני, במהלך ואחרי המגפה.
חולשות: איסוף הנתונים היה חלקי במהלך המגפה עקב הגבלות, מה שיכול להשפיע על התמונה המלאה. חוסר שליטה במהימנות בין-מדרגים (interrater reliability) והיעדר נתונים על משתנים נוספים כמו זמן מסך או הרגלי תזונה עשויים להטות את התוצאות. כמו כן, נתוני אופן הלמידה ממקורות שונים עלולים להכיל שגיאות.
המחקר מצא ירידה משמעותית בהשגת HFZ עבור כושר לב-ריאה (יחס סיכויים [OR] 0.72) ובכושר שרירי-שלדי (OR 0.82) במהלך המגפה בהשוואה לתקופות שלפני ואחריה. הכושר המתוקן של הבנים ירד ב-0.86 מ”ל/ק”ג/דקה ובנות ב-0.55 מ”ל/ק”ג/דקה (P < .001). עם זאת, תלמידים בבתי ספר שהיו בלמידה מרחוק או היברידית למשך 15-22 שבועות היו סבירים יותר להשיג HFZ עבור כושר לב-ריאה (OR 1.26-1.34) כושר שרירי-שלדי (OR 1.40-1.66) בהשוואה למי שהיו בלמידה כזו לתקופות קצרות יותר. המשמעות היא שהירידה בכושר לא נבעה ישירות מלמידה מרחוק, אלא מגורמים אחרים כמו ריחוק חברתי וביטול פעילויות ספורט.
המחקר מדגיש את הנזק הגופני שחוו בני נוער במהלך המגפה, אשר עלול להשפיע גם על בריאותם הנפשית והלמידה האקדמית שלהם. בישראל, שבה סגרים והגבלות דומות הוטלו, ממצאים אלה רלוונטיים במיוחד, במיוחד לאור הדיווחים על עלייה במשקל בקרב ילדים. יש צורך בתוכניות חינוכיות ובריאותיות שישמרו על הכושר הגופני של הדור הצעיר, במיוחד במקרה של אסונות עתידיים.